EM-VISIA: Нові горизонти бандури
Поспішаємо поділитися враженнями від концерту електронної музики, який відбувся вчора, 22 грудня, у кнайпі Kontrapunkt, що на Подолі. Концерт відбувався в рамках проекту EM-Visia.
У концерті звучали твори переважно студентів і випускників київської консерваторії, а також львів'янина Юрка Булки і звичайно, твори самої натхненниці ЕМ-Візії – Алли Загайкевич.
Детальну програму можна оглянути в групі на Фейсбуці, а ми опишемо лише деякі враження.
В першому відділі звучала електроніка зі струнними інструментами ансамблю Ensemble From Scratch. Що цікаво, диригент диригував усіма, тобто комп'ютером теж, і відповідно електронна складова так само як і акустична набувала неабиякої спонтанності.
В першому з половиною відділі звучали електронні твори без участі акустичних інструментів. Найбільших овацій удостоївся твір Юрка Булки "Please wait..." для комп'ютера, що генерує музику в реальному часі. Завдяки тому, що в алгоритмі генерування цього твору наявні випадкові величини, кожного разу твір генерується дещо в інший спосіб, отже кожне його виконання є унікальним, мабуть набагато більш унікальним, ніж виконання класичних творів, доблесно визубрених піаністами. Привабливою і сучасною є ідея твору – осмислення процесів, які відбуваються, коли на екрані комп'ютера висвічується надпис "please wait" (англ. "будь ласка зачекайте"). Видовжені, повільно змінювані електронні звуки дуже влучно відображають процес очікування, і, нарешті досягнення "100%" є логічним фіналом твору, який не може не викликати овації залу.
В другому творі електроніка звучала в дуеті з бандурою. Представлені твори раніше виконувались, але на китайському інструменті – гуджені, про що ми писали. Тому певною інтригою для нас було питання – чи можна виконати на бандурі те, що написано для ґуджену, і зокрема – мікроінтервальні нюанси?
Виявляється, що можна. Принцип той же, що і на ґуджені – для цього слід правою рукою защипувати потрібну струну. а лівою – притискати струну нижче підструнків. Ефект точнісінько той самий. Так само на бандурі можна грати тремоло медіатором, і розлогі швидкі арпеджіо. Твір китаянки Чень Юнцзя "Ancient Silk" прозвучав на бандурі з відмінним китайським колоритом, і довів, що будь-які тонкі нюанси інтонування на бандурі можна виконати, головне – вміти.
У творі Алли Загайкевич можливості бандури відкрилися ще ширше. Тут на бандурі грали також смичком, тримаючи інструмент як віолончель, а також як на препарованому роялі, тримаючи інструмент горизонтально. Електронна складова в цьому творі також була найбільш різноманітною, власне завдяки обробці звуку в реальному часі просто не можливо було зрозуміти, де знаходиться та межа, за якою закінчується акустика і починається електроніка.
І, звичайно ж, наше захоплення викликає бандуристка Єлізавета Соловйова – в такому новаторському авангардовому дусі на бандурі мабуть не наважувався грати ще ніхто.
Фрагмент твору Чень Юнцзя "Ancient Silk" із застосуванням мікроінтерваліки на бандурі